کد مطلب:9612 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

ظلم بشيوه بهائيت در حق زنان بهائي
مقاله
ظلم بشيوه بهائيت در حق زنان بهائي









ناديده گرفته شدن حقوق زنان در بهائيت ميراث شوم رهبران بهائي است . ميرزا حسينعلي جانشينان خود را از ميان پسران خود يعني عباس آفندي و محمد علي تعيين مي كند و عباس آفندي هم در كتاب الواح وصايا خود رهبران بعد از خود را منحصر به فرزندان پسر از نسل خودش تعيين كرده است و هيچ حقي براي فرزندان دختر قائل نيست .



در ارديبهشت سال جاري انتخابات جديد بيت العدل در كشور اسرائيل و در شهر حيفا برگزار گرديد و همانگونه كه از قبل مشخص بود هيچ سهميه اي به زنان بهائي در عضويت 9 نفره بيت العدل اختصاص نيافت. هرچند به ادعاي بهائيت فرقه بهائي يك آئين مترقي و مربوط به قرن اتم است و تساوي كامل حقوق زن ومرد از تعاليم 12گانه و اصلي آن مي باشد ولي به رغم اين ادعا ، شاهد تضاد آن در انتخابات بالاترين نهاد قانون گذاري بهائيت يعني بيت العدل مي باشيم.هر چند ماهيت وجودي و مشروعيت بيت العدل از اساس برخلاف نص صريح رهبران بهائي يعني بهاالله و عبدالبها تشكيل يافته و مورد سوال هزاران بهائي قرار گرفته است اما كماكان روند خارج شدن از مسير تعيين شده توسط رهبران بهايي ادامه دارد. در حالي كه از جمع 1400نفري شركت كنندگان در مراسم باصطلاح انتخابات!!! اعضاي بيت العدل بيش از 400نفر زن نيز حضور داشته اند ولي در عين حال هيچ حقي براي اين گروه از جامعه بهائي قائل نشده اند . عليرغم اينكه فرقه بهائيت بخش عمده اي از بار فعاليت فردي و جمعي خود در تشكيلات مربوطه را برعهده زنان اين جامعه گذارده و شبانه روز از آنان كار مي كشنداما در انتخابات بيت العدل زنان اين جامعه به در بسته مي خورند و اين بالاترين توهيني است كه درهيچ نهاد انتخاباتي مشابه آنرا سراغ نداريم. اين نكته كه زنان فقط ابزاري براي اجراي نيات ماشين تبليغاتي بهائيت كاربرد دارند ،بقدري به مسئله اي بحث برانگيز و غير قابل توجيح در آمده است كه بدنبال خود موجبات خروج تعداد زيادي از بهائيان غربي را از اين فرقه فراهم كرده است.



باعتقاد بهائيت " قوانيني كه درآثار مقدسه آمده قابل تغيير نيست (هرچند دلايلي قاطع بر تغيير آن وجود دارد)اما آنچه در آثار مقدسه نيامده باشد برعهده بيت العدل است كه تشريع نمايدو لذا آنچه ايشان تصويب نمايند بااتفاق و با اكثريت ارا تحقق مي يابد" و انتظار زنان بهائي اينست كه اين تغيير مشابه ساير تغييراتي كه تاكنون بوجود آمده در بيت العدل بوجود ايد. اعتقاد گروههاي مخالف اينست كه نبايستي از سادگي و احساسات زنان بهائي سو استفاده و حقوق اوليه انساني آنها در نهاد انتخاباتي!!بيت العدل ناديده گرفته شود. سوال اساسي اينست چرا بهائيت ارزش و منزلت زنان را در حد يك وسيله تبليغاتي كاهش داده و هر زمان بحث حضور زنان در بيت العدل پيش مي ايد زنان از هيچ اعتبار و وجه قانوني برخوردار نيستند و لذا آنرا ظلمي آشكار برخود تلقي مي كنند بگونه اي كه انگار آنان جزو جامعه بهائي نيستند. بهر تقدير بحث حضور زنان در اين نهاد بصورت چالشي حل نشدني براي بيت العدل در آمده است.